Чин
благословення нового цвинтаря
(здійснює єрей з дозволу
правлячого єпископа)
За день перед чином
благословення цвинтаря єрей встановлює
на визначеному місці дерев’яний хрест,
заввишки у людський ріст. Біля хреста
ставить і дерев’яний підсвічник для
трьох свічок. Наступного дня єрей,
зодягнений у світлі священичі одежі,
разом з іншими єреями, церковними
співцями і прислужниками, один з яких
попереду несе хрест, приходить на місце
нового цвинтаря до встановленого там
хреста, біля якого – трисвічник зі
запаленими свічками, і починає
благословення:
Лик:
Амінь.
Єрей:
Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.
Лик:
Царю небесний, утішителю, Душе істини,
що всюди єси і все наповняєш, скарбе
дібр і життя подателю, прийди і вселися
в нас, і очисти нас від усякої скверни,
і спаси, благий, душі наші.
Святий Боже, святий
кріпкий, святий безсмертний, помилуй
нас. (3)
Слава Отцю, і Сину,
і Святому Духові, нині, і повсякчас, і
на віки віків. Амінь.
Пресвята Тройце,
помилуй нас; Господи, очисти гріхи наші;
Владико, прости беззаконня наші; Святий,
посіти і зціли немочі наші, імени Твого
ради.
Господи, помилуй.
(3)
Слава,
і нині:
Отче наш, Ти, що єси
на небесах, нехай святиться ім’я Твоє,
нехай прийде царство Твоє, нехай буде
воля Твоя, як на небі, так і на землі.
Хліб наш насущний дай нам днесь; і прости
нам провини наші, як і ми прощаємо
винуватцям нашим; і не введи нас у
спокусу, але ізбав нас від лукавого.
Єрей:
Бо Твоє єсть царство, і сила, і слава,
Отця, і Сина, і Святого Духа, нині і
повсякчас, і на віки віків.
Лик:
Амінь.
Господи, помилуй.
(12)
Прийдіте, поклонімся
цареві, нашому Богу.
Прийдіте, поклонімся
Христові, цареві, нашому Богу.
Прийдіте, поклонімся
і припадім до самого Господа Ісуса
Христа, царя і Бога нашого.
Псалом 50
Помилуй мене, Боже, по великій милості
Твоїй*, і по множеству щедрот Твоїх
очисти беззаконня моє.
Найпаче обмий мене з беззаконня мого*
і від гріха мого очисти мене.
Бо беззаконня моє я знаю* і гріх мій є
завжди передо мною.
Проти Тебе єдиного я згрішив і перед
Тобою зло вчинив,* то і правий Ти в словах
Твоїх і переможеш, коли будеш судити.
Це бо в беззаконнях я зачатий* і в гріхах
родила мене мати моя.
Це бо істину полюбив єси, * невідоме й
таємне мудрости своєї явив Ти мені.
Окропи мене іссопом, і очищуся,* обмий
мене, і стану біліший від снігу.
Дай мені почути радість і веселість,*
зрадіють кості сокрушені.
Відверни лице Твоє від гріхів моїх* і
всі беззаконня мої очисти.
Серце чисте утвори в мені, Боже,* і духа
правого обнови в нутрі моєму.
Не відкинь мене від лиця Твого* і Духа
Твого Святого не відійми від мене.
Верни мені радість спасення Твого* і
духом владичним утверди мене.
Вкажу беззаконним дороги Твої,* і
нечестиві до Тебе навернуться.
Ізбав мене від вини крови, Боже, Боже
спасення мого,* і язик мій радісно
прославить справедливість Твою.
Господи, губи мої відкрий,* і уста мої
сповістять хвалу Твою.
Бо, якби Ти жертви захотів, дав би я,* та
всепалення не миле Тобі.
Жертва Богові – дух сокрушений,* серцем
сокрушеним і смиренним Бог не погордить.
Ущаслив, Господи, благоволінням Твоїм
Сіон* і нехай здвигнуться стіни
єрусалимські.
Тоді уподобаєш собі жертву правди,
приношення і всепалення,* тоді положать
на вівтар Твій тельців.
Потому єрей чи диякон
виголошує велику єктенію:
В мирі Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
За мир з висот і
спасення душ наших Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
За мир всього світу,
добрий стан святих Божих Церков і
з’єднання всіх, Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
За блаженнішого
Патріярха нашого Кир ім’ярек, і за
преосвященнішого митрополита нашого
Кир ім’ярек,
преосвященнішого архиєпископа нашого
Кир ім’ярек (або
боголюбивого єпископа нашого Кир
ім’ярек), чесне
пресвітерство, у Христі дияконство, за
ввесь причет і людей, Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
За святий храм цей
і тих, що з вірою, благоговінням і страхом
Божим входять до нього, Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
Після цього єрей, тримаючи
в руках хрест, високо підносить його, і
на кожному наступному прошенні
благословляє ним цвинтар на чотири
сторони:
Щоб цвинтар цей з божественною допомогою
прийняв благополучне і досконале
очищення, Господу помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Щоб цвинтар цей благодаттю Божою
визволився від усіх підступів супротивних
духів і різноманітних їх діянь, Господу
помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Щоб цвинтар цей отримав преобильне
благословення через благодатне очищення
з небес, Господу помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Щоб цвинтареві цьому дароване було
обильне освячення через небесне
благословення, Господу помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Щоб визволитись нам від усякої скорботи,
гніву і нужди, Господу помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас,
Боже, Твоєю благодаттю.
Лик:
Господи, помилуй.
Пресвяту, пречисту,
преблагословенну, славну Владичицю
нашу Богородицю і Приснодіву Марію, з
усіма святими пом’янувши, самі себе, і
один одного, і все життя наше Христу
Богові віддаймо.
Лик:
Тобі, Господи.
Єрей:
Бо Тобі належить усяка слава, честь і
поклонення, Отцю, і Сину, і Святому
Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик:
Амінь.
По закінченні єктенії
єрей окроплює встановлений чесний хрест
і увесь цвинтар, мовлячи:
Окропи мене іссопом, і очищуся, омий
мене, і стану білішим від снігу.
Стих: Помилуй
мене, Боже, по великій милості Твоїй, і
по множеству щедрот Твоїх очисти
беззаконня моє.
Слава Отцю, і Сину,
і Святому Духові, нині і повсякчас, і на
віки віків. Амінь.
Тимчасм як священик
окроплює цвинтар, лик співає оці тропарі:
Глас 5: Молимо
Тебе, ласкавого Бога:* упокой на лоні
Авраама рабів Твоїх, Христе,* тих, які
переставилися до Тебе від гамору
житейського, і тут поховані,* сподоби
вічного світла, прощаючи, як Благий,
їхні прогрішення.
Слава, глас 3: Коли
словом Твоїм станемо перед непідкупним
судищем Твоїм, Господи,* не осором тих,
що вірували в Тебе, Спасе наш.* Бо всі ми
згрішили, але не відступили від Тебе.*
Тому молимо Тебе за всіх праведних
Твоїх, Христе:* упокой тих, котрих Ти
прийняв, бо Ти єдиний безгрішний.
І нині: Душі
тих, які від дочасного переставляються
до Тебе, Спасе, і тут поховані*, упокой
як безсмертний, всесильний і єдиний
чоловіколюбець*. Прости їм, як милосердний,
вчинене ними*, і помилуй діла рук Твоїх,
милостивий,* молитвами Богородиці,
єдиний чоловіколюбче.
Диякон: Господу
помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Єрей мовить оцю молитву:
Боже всемогутній, охоронче душ, захиснику
спасення, увінчателю віруючих, молимо
Тебе: споглянь милостиво на недостоїнство
нашого смиренного служіння і цвинтар
цей очисти †, благослови
† і освяти †,
щоб тіла людей, які спочиватимуть тут
після відходу з цього життя, у великий
день страшного суду Твого разом з вірними
душами веселости життя вічного
сподобилися. Бо Ти єси воскресення,
життя і упокій спочилих рабів Твоїх,
Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо,
і безначальному Твоєму Отцеві, і
Пресвятому Духові, завжди, нині і
повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Диякон: Будьмо
уважні.
Єрей: Мир
усім.
Диякон: Премудрість.
Будьмо уважні.
Прокімен, глас 6:
Бог виводить* скованих силою,* ще й
тих,* що не покоряються,* що в гробах
перебувають.
Стих: Бог на святім
місці своїм, Бог оселює одиноких у домі.
Апостол Дії, зач. 33.
Мужі брати, сини роду Авраама, і ті між
вами, що бояться Бога! Вам послане слово
цього спасення. Та мешканці Єрусалиму
і князі їхні не визнали Його, і засудивши
Його, сповнили слова пророків, які
читаються щосуботи. І хоча й не знайшовши
в Ньому ніякої смертельної вини на
ньому, вимагали у Пилата вбити Його. А
коли виконали все, що було написано про
нього, зняли Його з хреста і поклали до
гробу. Та Бог воскресив Його з мертвих,
і Він багато днів являвся тим, що прийшли
з Ним з Галилеї в Єрусалим, які й тепер
свідками Його перед народом.
Алилуя, глас 1.
Стих: Блаженні,
яких вибрав і прийняв Ти, Господи.
Євангеліє від Йоана, зач.
62 (19, 38 – 42).
В той час прийшов Йосиф з Ариматеї, що
був учнем Ісуса, і взяв тіло Ісусове.
Прийшов і Никодим, який перед тим приходив
до Ісуса вночі, і приніс смирни, змішаної
з алое, мірок зо сто. І взяли вони тіло
Ісуса, і обв'язали його полотном з
пахощами, як ховають за юдейським
звичаєм. На тому місці, де Його розп'яли,
був сад, і в саду – новий гріб, в якому
нікого ще не клали. Там, отже, з уваги на
день приготування, тому що гріб був
близько, поклали Ісуса.
Диякон: Господу
помолімся.
Лик: Господи,
помилуй.
Боже, всього світу Творче, роду людського
відкупителю, усіх видимих і невидимих
створінь повновладний управителю,
молимо Тебе благальним голосом і чистим
серцем, щоб цей цвинтар, на якому будуть
спочивати тіла рабів Твоїх, після
переходу цього скороминущого і
короткочасного життя, Ти очистив †,
благословив † і освятив
†, і зволив подати вічну
веселість усім тим, кому Твоє превелике
милосердя забажає дарувати відпущення
прогрішень, усім, хто буде переставлений
і похований тілом на цьому цвинтарі, і
хто очікує голосу сурми першого ангела
Твого. Щедротами і чоловіколюбієм
єдинородного Сина Твого, Господа і Спаса
нашого Ісуса Христа, що з Ним благословен
єси, з Пресвятим, і благим, і животворящим
Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки
віків.
Лик: Амінь.
Єрей: Мир усім.
Лик: І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші
Господеві приклоніть.
Лик: Тобі, Господи.
Боже, з милости якого душі вірних
спочивають, ревно молимося до Тебе,
Господи, ангела Твого святого хоронителя
зішли цьому цвинтарю, і душі рабів Твоїх,
тіла котрих тут будуть поховані, визволь
від усіх гріховних оков, щоб вони завжди
у безконечній радості разом зі святими
Твоїми прославляли Тебе. Боже всемогутній,
Отче преблагий і Господи святий, Ти
освячуєш усяке місце і все перемінюєш
на краще, від Тебе і через Тебе сходить
на землю усяке благословення, зволь це
місце очистити †,
благословити † і освятити
†, щоб цей цвинтар був
на солодке успення і упокой тим тілам,
які відходять і тут будуть поховані, а
душі їх нехай наповняться блаженством
повсякчасної Твоєї насолоди. Нині ж
нехай у вишньому Єрусалимі раби Твої в
радості і веселості пробудуть, а у
великий день суду із гробів тіла свої
приймуть, і грядущого Господа на суді
з плодом добрих діл зустріти зможуть.
Бо Ти єси воскресення, життя і упокій
спочилим рабам Твоїм, Христе Боже наш,
і Тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину, і
Святому Духові, нині і повсякчас, і на
віки віків.
Лик: Амінь.
Піся цього єрей бере три
запалені свічки і ставить їх на хрест:
одну вгорі, а дві інших на його рамена,
і, покадивши хрест, окроплює свяченою
водою. Далі виголошує єктенію за усопших:
Помилуй нас, Боже,
по великій милості Твоїй, молимось Тобі,
вислухай і помилуй.
Лик:
Господи, помилуй. (3)
Ще молимось за упокій
душ усопших рабів Божих, отців і братів
наших, і родичів наших, і всіх від віку
православних християн, і щоб проститися
їм всяким прогрішенням, вольним і
невольним.
Лик:
Господи, помилуй. (3)
Щоб Господь Бог
оселив душі їх, де праведні спочивають.
Лик:
Господи, помилуй. (3)
Милости Божої,
Царства Небесного і відпущення гріхів
їх у Христа, безсмертного царя і Бога
нашого, просім.
Лик:
Подай, Господи.
Диякон:
Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
Єрей
проказує оцю молитву:
Боже духів і всякої
плоті, Ти смерть подолав і диявола
знищив, і життя світові Твоєму дарував
— сам, Господи, упокой душі усопших
рабів Твоїх, на місці світлім, на місці
квітучім, на місці спокійнім, звідки
втекла болізнь, печаль і зітхання; всяке
прогрішення, вчинене ними словом або
ділом, або помислом, як благий і
чоловіколюбець Бог прости, бо немає
чоловіка, що жив, а не згрішив би; Ти-бо
один без гріха, правда Твоя — правда
вовіки, і слово Твоє — істина.
Виголос:
Бо Ти є воскресення,
і життя, і упокій усопших рабів Твоїх,
Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо,
з безначальним Твоїм Отцем, і пресвятим
і благим і животворящим Твоїм Духом,
нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик:
Амінь.
Лик: Чеснішу від
херувимів і незрівнянно славнішу від
серафимів, що без зотління Бога Слово
породила, сущу Богородицю, тебе величаємо.
Єрей:
Слава Тобі, Христе Боже, уповання наше,
слава Тобі.
Лик:
Слава Отцю, i Сину, i Святому Духовi, нинi
i повсякчас, i на вiки вiкiв. Амiнь.
Господи, помилуй.
(3) Благослови.
Відпуст дня.
Немає коментарів:
Дописати коментар