ЧИН
БЛАГОСЛОВЕННЯ І ОСВЯЧЕННЯ НОВОПОСТАВЛЕНОГО
ХРЕСТА
Ієрей починає як
звичайно:Благословен
Бог наш завжди, нинi i повсякчас, i на вiки
вiкiв.
Лик:
Амiнь.
Ієрей:
Слава Тобi, Боже наш,
слава Тобi.
Лик:
Царю небесний,
утiшителю, Душе iстини, що всюди єси i все
наповняєш, скарбе дiбр i життя подателю,
прийди i вселися в нас, i очисти нас вiд
усякої скверни, i спаси, благий, душi
нашi.
Слава Отцю, i Сину, i Святому
Духовi, нинi i повсякчас, i на вiки вiкiв.
Амiнь.
Пресвята Тройце, помилуй нас;
Господи, очисти грiхи нашi; Владико,
прости беззаконня нашi; Святий, посiти
i зцiли немочi нашi, iмени Твого ради.
Господи, помилуй.
(3)
Слава: i нинi:
Отче наш, Ти, що єси на небесах,
нехай святиться iм’я Твоє, нехай прийде
царство Твоє, нехай буде воля Твоя, як
на небi, так i на землi. Хлiб наш насущний
дай нам днесь; i прости нам довги нашi,
як i ми прощаємо довжникам нашим; i не
введи нас у спокусу, але ізбав нас вiд
лукавого.
Ієрей:
Бо Твоє єсть царство,
i сила, i слава, Отця, i Сина, i Святого
Духа, нинi i повсякчас, i на вiки вiкiв.
Лик:
Амiнь.
Господи, помилуй.
(12)
Слава Отцю, i Сину, i Святому
Духовi, нинi i повсякчас, i на вiки вiкiв.
Амiнь.
Прийдiте, поклонiмся царевi, нашому
Богу.
Прийдiте, поклонiмся Христовi,
царевi, нашому Богу.
Прийдiте, поклонiмся i припадiм
до самого Господа Ісуса Христа, царя i
Бога нашого.
Пcалом 98:
Гоcподь воцаривcя — нехай тремтять
народи; Він, що cидить на херувимах —
нехай захитаєтьcя земля — Гоcподь на
Cіоні великий і виcокий над уcіма народами:
нехай проcлавлять ім’я Твоє велике, бо
воно cтрашне і cвятеє. І чеcть царя любить
правду, ти утвердив правоту, уcтановив
cуд і правду в Якова. Возноcіте Гоcпода,
Бога нашого, і поклоняйтеcя підніжжю
ніг Його, бо Він cвятий! Мойcей і Арон
cеред cвящеників Його і Cамуїл cеред тих,
що призивають ім’я Його; призивали вони
Гоcпода і Він виcлухав їх. У cтовпі хмарному
Він говорив до них, вони додержували
заповітів Його і наказів, які Він дав
їм. Гоcподи, Боже наш, Ти виcлухав їх!
Боже, Ти милоcтивий був для них і
відплачував за вcі діла їх. Возноcіте
Гоcпода, Бога нашого, і поклоняйтеcя на
горі cвятій Його, бо cвятий Гоcподь, Бог
наш!
Слава, і нині:
Алилуя, алилуя, алилуя, слава
Тобі, Боже.
Тропар, глас 1:
Спаси, Господи, людей Твоїх і
благослови насліддя Твоє, перемоги
благовірному народові на супротивників
даруй і хрестом охорони люд Твій.
Слава: Кондак, глас
4:
Вознісся Ти на хрест волею своєю.
Новому людові Твоєму, що Твоє ім’я
носить, даруй щедроти Твої, Христе Боже.
Возвесели силою Твоєю благовірний
народ, перемоги на супротивників дай
йому, що за поміч має Твоє оружжя миру,
непоборну перемогу.
І нині: глас той
самий:
Животворящий хрест Твоєї благости,
що його дарував єси нам, недостойним,
Господи, Тобі приносимо на молитву:
спаси вірних людей, ради Богородиці, що
за нас до Тебе молиться, єдиний
чоловіколюбче.
А по цьому співають
тричі цей тропар, глас 6:
Пошли благодать Твою, життєдавче,
і хрест цей освяти, і всім людям Твоїм
вчини його поміччю і опорою.
Диякон:
Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
Ієрей читає молитву:
Господи Боже слави, Отче
Вседержителю, Боже Саваоте, Ти в дереві
життя посеред раю дав образ животворящого
хреста — єдинородного Сина Твого, і
замість дерева непослуху, що його
пізнанням вселукавий змій наших праотців,
а з ними і весь рід людський, із раю
вигнав і до смерти призвів, дав знамення
цього живоносного хреста, що на ньому
возлюблений Твій Син умер, прибитий, і
смертю смерть умертвив, і всю силу
диявольську подолав і життя світові
дарував. Церкві Твоїй дарував Ти зброю
непереможну, освячення, могутній покров,
віри опору і від усіх диявольських
підступів вибавлення, міцне уповання
на спасення і незрадливу надію на
отримання життя.
Тому ми, раби Твої, стількох
благодатей даром сподобилися, будучи
вдячні, славу, подяку і смиренне поклоніння
приносимо Твоїй величі, і молимось
зворушено, щоб Ти милостиво споглянув
на це хресне знамення, що його вірні
раби Твої з ревности, твердої віри і
любови до Тебе спорудили, на знак перемоги
Сина Твого, Господа нашого Ісуса Христа,
свободи та збавлення нашого. Зішли на
нього небесне Твоє благословення, і
благослови і освяти його, і сповни сили
і благословення того дерева, що на ньому
було прибите пресвяте тіло Господа
нашого Ісуса Христа, єдинородного Сина
Твого. Ним сила диявольська переможена,
ми, земні, дістали свободу і життя
сподобилися.
Молимо Тебе, Владико пресвятий,
ради святих страстей, святої пролитої
крови і животворної смерти єдинородного
Сина Твого, Господа нашого Ісуса Христа,
що її за Твоєю волею, Бога Отця
безначального, і волею пресвятого Твого
Духа, нашого ради спасення, на хресному
дереві зазнав, і через це хресне дерево,
що колись грішникам і злочинцям було
карою, вчини його благословенним, святим,
живодавчим і таким, що грішникам
визволення чинить. Благаємо: зішли нині
благодать пресвятого Твого Духа на це
хресне знамення, і благослови і освяти
його, і вчини його страшним і міцним
знаком на всіх видимих і невидимих
ворогів, щоб проганяти і відбивати всі
підступи, хитрощі і напасті диявольські.
А людям Твоїм нехай буде могутнім
покровом, опорою віри, підкріпленням
надії, у битвах перемогою й у всіх
чеснотах успіхом, і всім, що перед цим
Твоїм знаменням поклоняються і моління
приносять, будь милостивим слухачем і
всіх просьб багатим подателем.
І як хрестом світ від гріховного
засудження звільнив Ти, так рабів Твоїх,
що це хресне знамення від душі вірно
приносять, силою хреста возлюбленого
Сина Твого, завжди переможцями гріха
вчини і даруй їм усі Твої земні і небесні
добра. І хрестом завжди до добра всіх
вірних наставляючи, до прийняття
небесного вінця приведи.
Бо Ти єси освячення джерело і
всіх благ багатий податель, і Тобі славу
возсилаємо з єдинородним Твоїм Сином,
і пресвятим і благим, і животворящим
Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки
віків.
Лик:
Амінь.
Ієрей:
Мир всім.
Лик:
І духові твоєму.
Диякон:
Голови ваші Господеві приклоніть.
Лик:
Тобі, Господи.
А ієрей мовить цю
молитву:
Боже Отче Господа нашого Ісуса
Христа, що хрестом Його диявола переміг
і смерть умертвив, рід людський від
підступів і мучительства його звільнив,
поглянь сьогодні на молитву нашу і на
це хресне знамення на славу Тебе, Бога
Отця і єдиносущного Твого Сина і
співістотного Твого Духа, і на згадку
тієї преславної над дияволом, смертю і
адом перемоги і нашого визволення
споруджене. Духом Твоїм святим, через
окроплення цієї свяченої води, благослови
і освяти його, і ізлий на нього Твоє
святе благословення і силу, що її
окропленням крови і прибиттям тіла
возлюбленого Сина Твого здобуло, і тому
вчини його вірним людям Твоїм стіною і
покровом, нехай буде стовпом сили перед
ворогами, на відігнання всякого зла
противників і на зцілення душевних і
тілесних недуг, і нехай будуть почуті
всі мольби і благання всіх, що з вірою
перед цим знаменням моляться.
Бо Ти єси Бог милости, і щедрот,
і чоловіколюбія, і Тобі славу возсилаємо,
з єдинородним Твоїм Сином, і пресвятим,
і благим, і животворящим Твоїм Духом,
нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик:
Амінь.
Ієрей кропить хрест
свяченою водою, мовлячи:
Освячується хресне знам’я це
благодаттю Пресвятого Духа, окропленням
цієї свяченої води, в ім’я Отця і Сина,
і Святого Духа. Амінь.
По цьому кадить
хрест хрестовидно, співаючи ці стихири,
глас 8:
Хрест — охорона всієї вселенної,
хрест — окраса Церкви, хрест — володарів
сила, хрест — вірних опора, хрест —
ангелів слава і демонів поразка.
Слава, i нинi: глас
4:
Найблаженніший і життєдайний
хресте, люди, Тобою окормлювані, разом
святкують. З безплотними хорами
архиєрейський чин благоговійно співає.
А багато ченців і посників поклоняються,
Христа, що на тобі розп’явся, всі
прославляємо.
Після цього ієрей
співає:
Хресту Твоєму поклоняємось,
Владико, і святеє воскресення Твоє
славимо.
Ієрей співає цю
стихиру двічі і поклоняється до землі,
потім цілує чесний і священний хрест і
поклоняється, співаючи, втретє. Всі
присутні також поклоняються і цілують
хрест, а лик у той час співає оцю стихиру:
Прийдіть, вірні, силі хреста
поклонімся, бо дерево в раю виростило
було смерть, а це життям зацвіло, маючи
прибитим на собі безгрішного Господа.
Від Нього всі народи нетління одержують
і взивають: Ти, що хрестом смерть знищив
і нас від підступів і влади диявольської
визволив, Господи, слава Тобі.
Тоді відпуст:
Диякон:
Премудрість.
Лик:
Чеснішу від херувимів і незрівнянно
славнішу від серафимів, що без зотління
Бога Слово породила, сущу Богородицю,
тебе величаємо.
Ієрей:
Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша,
слава Тобі.
Лик:
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові,
нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Господи, помилуй.
(3)
Благослови.
Ієрей виголошує:
Христос, істинний Бог наш, що на
дереві хреснім задля нашого спасення
розп’явся і смерть прийняти зволив, і
у третій день із мертвих воскрес,
молитвами пречистої своєї Матері, силою
чесного і животворящого хреста, і ради
всіх святих своїх, помилує і спасе нас
як благий і чоловіколюбець.
Лик:
Амінь.
Немає коментарів:
Дописати коментар