ЧИН БЛАГОСЛОВЕННЯ
НАПРЕСТОЛЬНОГО ХРЕСТА
(А ТАКОЖ ХРЕСТА ЛИТІЙНОГО
АБО АНАЛОЙНОГО І РУЧНОГО)
Єрей, одягнутий в єпитрахиль
і фелон, стоячи перед тетраподом і
покадивши новий хрест, починає за
звичаєм:
Єрей:
Благословен Бог наш завжди, нині і
повсякчас, і на віки віків.
Лик:
Амінь.
Єрей:
Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.
Лик:
Царю небесний, утішителю, Душе істини,
що всюди єси і все наповняєш, скарбе
дібр і життя подателю, прийди і вселися
в нас, і очисти нас від усякої скверни,
і спаси, благий, душі наші.
Слава Отцю, і Сину,
і Святому Духові, нині, і повсякчас, і
на віки віків. Амінь.
Пресвята Тройце,
помилуй нас; Господи, очисти гріхи наші;
Владико, прости беззаконня наші; Святий,
посіти і зціли немочі наші, імени Твого
ради.
Господи, помилуй.
(3)
Слава,
і нині:
Отче наш, Ти, що єси
на небесах, нехай святиться ім’я Твоє,
нехай прийде царство Твоє, нехай буде
воля Твоя, як на небі, так і на землі.
Хліб наш насущний дай нам днесь; і прости
нам провини наші, як і ми прощаємо
винуватцям нашим; і не введи нас у
спокусу, але ізбав нас від лукавого.
Єрей:
Бо Твоє єсть царство, і сила, і слава,
Отця, і Сина, і Святого Духа, нині і
повсякчас, і на віки віків.
Пcалом 98
Гоcподь
оцаривcя, нехай тремтять народи;* Він,
що cидить на херувимах – нехай захитаєтьcя
земля;
Гоcподь
на Cіоні великий* і виcокий над уcіма
народами;
нехай
проcлавлять ім’я Твоє велике,* бо воно
cтрашне і cвятеє.
І
чеcть царя любить правду,* Ти утвердив
правоту, уcтановив cуд і правду в Якова.
Возноcіте
Гоcпода, Бога нашого,* і поклоняйтеcя
підніжжю ніг Його, бо Він cвятий!
Мойcей
і Арон cеред cвящеників Його* і Cамуїл
cеред тих, що призивають ім’я Його;
призивали вони Гоcпода і Він виcлухав
їх.
У
cтовпі хмарному Він говорив до них,* вони
додержували заповітів Його і наказів,
які Він дав їм.
Гоcподи,
Боже наш, Ти виcлухав їх!* Боже, Ти
милоcтивий був для них і відплачував за
вcі діла їх.
Возноcіте
Гоcпода, Бога нашого,* і поклоняйтеcя на
горі cвятій Його, бо cвятий Гоcподь, Бог
наш!
Слава,
і нині:
Алилуя, алилуя,
алилуя, слава Тобі, Боже. (3)
Тропар, глас 1:
Спаси, Господи, людей Твоїх * і благослови
насліддя Твоє, * перемоги благовірному
народові на супротивників даруй * і
хрестом Твоїм * охорони люд Твій.
Слава, І нині, глас. 4
Вознісся Ти на хрест волею своєю. * Новому
людові Твоєму, що Твоє ім'я носить, *
даруй щедроти Твої, Христе Боже. *
Возвесели силою Твоєю благовірний
народ, * перемоги на супротивників дай
йому, * що за поміч має Твоє оружжя миру,
непоборну перемогу.
Диякон:
Господу помолімся.
Лик:
Господи, помилуй.
Єрей
проказує оцю молитву:
Господи Боже слави,
Отче Вседержителю, Боже Сил, що деревом
життя посеред раю прообразив животворящий
хрест, на якому возлюблений Син Твій
помер і смертю смерть умертвив, і його
церкві своїй як зброю непереможну, і
віри утвердження, і кріпке уповання на
спасення і насліддя життя дарував. Тому
ми, раби Твої, сподобившись такого дару
благодаті, благодарення, славу, смиренне
поклонення і молитву Твоїй величі
приносимо: зішли нині благодать пресвятого
Твого Духа, милостиво споглянувши на
це хресне знамено, і благослови, і освяти
його. Дай, щоб було воно знаменням
страшним і кріпким для усіх ворогів
видимих і невидимих, на прогнання і
оборону від усіх нападів і підступів
диявольських. Людям Твоїм нехай буде
воно владним покровом, утвердженням у
вірі, укріпленням в надії, перемогою у
боротьбі і для зростання в чеснотах
успішною допомогою; усіх, хто перед
знаменням цим Тобі поклін складатиме
і молитви приноситиме, милостиво вислухай
і щедро подай їм усе, чого проситимуть
на спасення. Як хрестом Твоїм світ від
гріховного осудження визволив єси, так
і рабів Твоїх, що з вірою оце хресне
знамено спорудили, силою хреста
возлюбленого Сина Твого завжди переможцями
гріха яви, і всі земні і небесні Твої
блага їм даруй, і хрестом завжди до добра
наставляй, і до отримання небесного
вінця приведи. Бо Ти єси джерело освячення
і всіх благ багатий податель, і Тобі
славу возсилаємо Отцю, і Сину, і Святому
Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик:
Амінь.
Освячується хресне знамено оце благодаттю
пресвятого Духа, окропленням цієї
свяченої води, в ім’я Отця і Сина, і
Святого Духа. Амінь.
І відразу творить відпуст
дня, з поминанням хреста.
Якщо ж хрест напрестольний,
то бере його і вносить до святилища
через царські двері, і, обернувшись до
людей, благословляє їх хрестом, кажучи:
Спаси, Господи, людей Твоїх і благослови
насліддя Твоє.
І ставить хрест на святій
трапезі, і відходить, благодарячи Бога.
Немає коментарів:
Дописати коментар