середу, 28 листопада 2012 р.

ЧИН ВІНЧАННЯ


ЧИН ВІНЧАННЯ
Після Божественної Літургії ієрей стоїть у святилищі, а ті, що хочуть вінчатися, очікують перед святими дверми церкви, наречений праворуч, наречена ліворуч. Тоді ієрей знаменує голови молодих тричі і вводить їх до храму, а диякон мовить:
Благослови, владико.
Ієрей: Благословен Бог наш завжди, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй
І тоді ієрей голосно говорить оцю молитву:
Боже вічний, Ти зібрав воєдино віддалених від себе і встановив для них нерозривний союз любови, Ти благословив Ісаака і Ревеку і вчинив їх наслідниками Твоєї обітниці; сам благослови і рабів Твоїх оцих ім’ярек і ім’ярек, наставляючи їх на всяке добре діло.
Виголос:
Бо милостивий і чоловіколюбець Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Ієрей: Мир всім.
Лик: І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші Господеві приклоніть.
Лик: Тобі, Господи.
Ієрей:
Господи Боже наш, Ти з-поміж народів найперше обручив Церкву, діву чисту, благослови ці заручини, і з’єднай, і охорони рабів Твоїх цих в мирі і єдиномислії.
Виголос:
Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклонення, Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Тоді ієрей дає перстені, спершу один нареченому, а потім один нареченій, і промовляє до нареченого.
Заручається раб Божий, ім’ярек, з рабою Божою, ім’ярек, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Також і до нареченої мовить:
Заручається раба Божа, ім’ярек, з рабом Божим, ім’ярек, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Коли ієрей промовляє до кожного зокрема, робить перснем знак хреста над їхніми головами і накладає кожному перстень на правий палець.
Якщо ієрей хоче, мовить молитву:
Диякон: Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.

Ієрей: Господи Боже наш, Ти був супутником слуги патріярха Авраама в Месопотамії, посилаючи висватати дружину для пана його Ісаака, і відкрив йому через черпання води, щоб заручити Ревеку. Сам благослови заручини рабів Твоїх, цього ім’ярек і цієї ім’ярек, і утверди промовлене ними слово, утверди їх святим Твоїм з’єднанням.
Бо Ти спочатку створив мужеську стать і жіночу, і Ти з’єднуєш з мужем жену на поміч і на приймання людського роду. Сам, отже, Господи Боже наш, Ти, що послав істину в насліддя Твоє і обітницю Твою рабам Твоїм, отцям нашим, вибранцям Твоїм з роду в рід, — зглянься на раба Твого ім’ярек і на рабу твою ім’ярек, і утверди заручених у вірі і єдинодумстві, й істині, і любові. Ти бо, Господи, показав встановлення заручин і утвердження всього. Через перстень була дана влада Йосифові в Єгипті, через перстень прославився Даниїл в країні вавилонській, через перстень виявилася істина Тамари, через перстень Отець наш небесний щедрий був до сина свого: Дайте бо, мовить, перстень на правицю його, і, заколовши годоване теля, їжмо і веселімся. Сама правиця Твоя, Господи, озброїла Мойсея в Червоному морі, словом бо Твоїм істинним небеса утвердилися і земля оснувалася; і правиця рабів Твоїх благословиться словом Твоїм могутнім і раменом Твоїм високим. Сам, отже, і нині, Владико, благослови це накладання перстенів благословенням небесним, і ангел Твій нехай іде перед ними в усі дні життя їх.
Виголос:
Бо ти благословляєш і освячуєш усе, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Коли ієрей із кадильницею іде перед зарученими до тетраподу, співаємо псалом 127:
Блаженні всі, що бояться Господа, що ходять путями Його. Плоди праці твоєї будеш їсти, щасливий ти, і добре тобі буде. Жінка твоя — неначе лоза плодовита на краях дому твого. Сини твої — як парості оливки, навкруг трапези твоєї. Ось так благословляється чоловік, що боїться Господа. Благословить тебе Господь з Сіону, і побачиш добро Єрусалиму по всі дні життя твого, і побачиш синів твоїх синів. Мир на Ізраїля!
Потім ієрей запитує нареченого:
Чи маєш ти, ім’ярек, добру і непримушену волю та тверду думку взяти собі за дружину цю ім’ярек, що її тут перед тобою бачиш?
Наречений відповідає:
Маю, чесний отче.
Ієрей:
Чи не прирікав ти іншій невісті?
Наречений:
Не прирікав, чесний отче.
Тоді ієрей звертається до нареченої і запитує її:
Чи маєш ти, ім’ярек, добру і непримушену волю та тверду думку взяти собі за мужа цього ім’ярек, що його тут перед тобою бачиш?
Наречена відповідає:
Маю, чесний отче.
Ієрей:
Чи не прирікала ти іншому мужеві?
Наречена:
Не прирікала, чесний отче.
Диякон: Благослови, владико.
Ієрей: Благословенне царство Отця, і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Тоді диякон починає єктенію:
В мирі Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
За мир з висот і спасення душ наших Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
За мир всього світу, добрий стан святих Божих церков і з’єднання всіх Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
За святий храм цей і тих, що з вірою, благоговінням і страхом Божим входять до нього, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
За святішого вселенського Архиєрея, ім’ярек, Папу Римського, і за блаженнішого Патріярха нашого ім’ярек, і за преосвященнішого Митрополита нашого Кир ім’ярек, преосвященнішого Архиєпископа нашого Кир ім’ярек (або боголюбивого Єпископа нашого Кир ім’ярек), чесне пресвітерство, у Христі дияконство, за ввесь причет і людей Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
За Богом бережений народ наш, за правління і все воїнство Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
За рабів Божих ім’ярек і ім’ярек, що нині з’єднуються одне з одним у спільноту подружжя, і за спасення їх, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Щоб благословенне було це подружжя, як те, що в Кані Галилейській, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Щоб дані були їм доброчесність і плід утроби на добро, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Щоб вони звеселилися, дивлячись на синів своїх і дочок, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Щоб дарувалося їм благословення в дітях і життя бездоганне, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Щоб дарував їм і нам усе, чого для спасення просимо, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Щоб ізбавитися їм і нам від усякої скорби, гніву і нужди, Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.
Лик: Господи, помилуй.
Пресвяту, пречисту, преблагословенну, славну Владичицю нашу Богородицю і приснодіву Марію, з усіма святими пом’янувши, самі себе і один одного, і все життя наше Христу Богові віддаймо.
Лик: Тобі, Господи.
Ієрей голосно:
Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклонення, Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Диякон: Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Ієрей голосно читає оцю молитву:
Боже пречистий і всієї тварі сотворителю, Ти через Твоє чоловіколюбіє ребро праотця Адама переобразив у жінку, і благословив їх, і сказав: Ростіть і множіться, і володійте землею; і обоє їх в одно злучив, бо ради того оставить чоловік отця свого і матір, і прилучиться до дружини своєї, і будуть двоє як одно тіло, і кого Бог злучив, людина нехай не розлучує. Ти благословив раба твого Авраама і лоно Сари розкрив, і вчинив його батьком численних народів; Ти дарував Ісаакові Ревеку і плід їх благословив; Ти злучив Якова з Рахилею і від нього дванадцять патріярхів явив; Ти з’єднав Йосифа з Асинетою і як плід дітородження Єфрема і Манасію їм дарував; Ти злучив Захарію і Єлисавету і сина їх як предтечу пречистого Твого рождества показав; Ти виростив плоттю із кореня Єсеєвого Приснодіву, і з неї воплотився і народився на спасення роду людського. Ти через невимовний Твій дар і велику доброту прийшов до Кани Галилейської і там подружжя благословив, щоб показати, що з Твоєї волі є законне подружжя і дітородження з нього. Сам, Владико пресвятий, прийми моління нас, рабів Твоїх, і як там, так і тут прийди невидимим Твоїм пришестям і благослови подружжя це, і дай рабам Твоїм цим, ім’ярек і ім’ярек, життя мирне, довгі літа, доброчесність, любов взаємну в союзі миру, рід довговічний, в дітях утіху і нев’янучий вінець слави. Сподоби їх видіти діти дітей своїх, охорони ложе їх від небезпек; і дай їм від роси небесної з висот і від достатку земного, наповни їх доми пшеницею, вином і оливою, і всяким добром, щоб вони подавали потребуючим; дай воднораз і тим, що з ними, все, чого вони просять на спасення.
Бо Ти єси Бог милости і щедрот і чоловіколюбія, і Тобі славу возсилаємо з безначальним Твоїм Отцем і пресвятим і благим і животворящим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Ієрей, якщо хоче, говорить ще оцю молитву голосно:
Диякон: Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Ієрей: Боже святий, Ти з пороху сотворив чоловіка і з ребра його создав жінку, і дав йому помічницю відповідну до нього, бо так було вгодно Твоїй величності, щоб не самому бути чоловікові на землі. Сам і нині, Владико, пошли руку Твою з святого жилища Твого, і з’єднай раба Твого, цього ім’ярек, і рабу Твою, оцю ім’ярек, бо Ти з’єднуєш жінку з мужем. З’єднай їх в єдиномислії, вінчай їх на любов, злучи їх в одне тіло, даруй їм потомство і радість в дітях.
Бо Твоя є влада і Твоє є царство, і сила, і слава, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Тоді, де є звичай, наречений і наречена подають одне одному праву руку, а ієрей обов’язує їх єпитрахилем хрестовидно, придержуючи рукою. Наречений голосно промовляє присягу:
Я, ім’ярек, беру тебе, ім’ярек, за жінку і прирікаю тобі любов, вірність і чесність подружню, і що не залишу тебе аж до смерти. Так мені, Боже, поможи, в Тройці святій єдиний, і всі святі.
Потім говорить наречена:
Я, ім’ярек, беру тебе, ім’ярек, за мужа і прирікаю тобі любов, вірність, чесність і послух подружній, і що не залишу тебе аж до смерти. Так мені, Боже, поможи, в Тройці святій єдиний, і всі святі.
Потім ієрей розв’язує їх руки, благословляє їх хрестовидно і каже:
Що Бог з’єднав, чоловік нехай не розлучає.
І взявши вінці, ієрей вінчає спершу нареченого, кажучи:
Вінчається раб Божий ім’ярек з рабою Божою ім’ярек, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Далі вінчає також наречену, кажучи:
Вінчається раба Божа ім’ярек з рабом Божим ім’ярек, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Потім благословляє їх тричі, тричі промовляючи:
Господи Боже наш, славою і честю вінчай їх.
Диякон: Будьмо уважні.
Читець співає прокімен апостола, глас 8:
Ти положив на головах їх вінці із каменів цінних, життя просили у Тебе, і Ти дав їм (Пс. 20).
Стих: Бо ти даєш їм благословення по вік віку, звеселиш їх радістю лиця Твого.
Апостол до Єфесян, зач. 230 (5, 20-23).
Браття, благодаріть завжди за все Богові й Отцеві, в ім’я Господа нашого Ісуса Христа. Повинуйтеся один одному у страсі Божому. Жінки, повинуйтеся своїм мужам, як Господеві, бо муж є голова жінки, як і Христос глава Церкви, і Він є спаситель тіла. А як Церква повинується Христові, так і жінки своїм чоловікам у всьому. Мужі, любіть своїх жінок, як і Христос возлюбив Церкву, і себе віддав за неї, щоб освятити її, очистивши купіллю водною у слові, і поставити її собі Церкву славну, що не має скверни, або порока, або чогось подібного, але щоб була свята і непорочна. Так і мужі повинні любити своїх жінок, як свої тіла, бо хто любить свою жінку, себе самого любить. Ніхто бо ніколи не зненавидів свого тіла, але живить і гріє його, як і Господь Церкву. Тому що ми є члени тіла Його, від плоти Його і від костей Його. Ради того покине чоловік отця свого і матір, і прилучиться до жінки своєї, і будуть двоє як одне тіло. Тайна ця велика єсть, а я говорю щодо Христа і щодо Церкви. Проте і ви, кожний зосібна, нехай любить свою жінку так, як і себе, а жінка нехай боїться свого мужа.
Ієрей: Мир тобі.
Диякон: Премудрість, будьмо уважні.
Лик: Алилуя.
Стих: Ти, Господи, захорониш нас і збережеш нас від роду цього, і повік (Пс. 11).
Диякон: Премудрість, прості, вислухаймо святого Євангелія.
Ієрей: Мир всім.
Лик: І духові твоєму.
Ієрей: Від Йоана святого Євангелія читання.
Лик: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
Ієрей читає, зач. 6 (Йо. 2, 1-11).
В той час було весілля у Кані Галилейській, і була там мати Ісусова. А запрошений був Ісус і ученики Його на весілля. І коли не стало вина, сказала мати Ісусова до Нього: Вина не мають. Сказав їй Ісус: Що мені й тобі, жено; ще не прийшов час мій. Мовила мати Його до слуг: Що тільки вам скаже, зробіть. А було там шість кам’яних ведер, що стояли для очищення юдейського, що вміщали по дві або по три мірки. Сказав їм Ісус: Наповніть ведра водою. І наповнили їх доверху. І сказав їм: Зачерпніть тепер і принесіть старості. І принесли. Коли ж покуштував староста вина, що постало з води (і не знав, звідки воно, а слуги, що зачерпнули воду, знали), закликав староста жениха і мовив йому: Всякий чоловік добре вино спершу подає, а гірше тоді, як уп’ються, ти ж зберіг добре вино аж досі. Ось учинив Ісус початок чудес в Кані Галилейській і об’явив славу свою: і увірували в Нього ученики Його.
Лик: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон:
Промовмо всі з усієї душі і з усієї мислі нашої промовмо.
Лик: Господи, помилуй.
Господи вседержителю, Боже отців наших, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Лик: Господи, помилуй. (3)
Помилуй нас, Боже, по великій милості Твоїй, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Лик: Господи, помилуй. (3)
Ще молимось за рабів Божих ім’ярек і ім’ярек, що нині одно з одним з’єднались, і за здоров’я і спасення їх.
Лик: Господи, помилуй. (3)
Ще молимось за людей, предстоячих у святім храмі цім, що очікують від Тебе великої і багатої милости, за всю братію нашу, і за всіх православних християн, за здоров’я і спасення їх.
Лик: Господи, помилуй.
Виголос:
Бо милостивий і чоловіколюбець Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Диякон: Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Ієрей мовить оцю молитву:
Господи Боже наш, Ти в спасительнім Твоїм промислі сподобив у Кані Галилейській показати цінність подружжя Твоїм пришестям: сам нині рабів Твоїх ім’ярек і ім’ярек, що їм зволив Ти з’єднатися одне з одним, збережи в мирі й єдиномислії, покажи чесним їх подружжя, збережи нескверненим їх ложе, зволь, щоб їх співжиття було непорочне, дай їм дожити глибокої старости і чистим серцем сповняти заповіді Твої.
Бо Ти єси Бог наш, Бог, що милує і спасає, і Тобі славу возсилаємо, з безначальним Твоїм Отцем, і всесвятим і благим і животворящим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Диякон:
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.
Лик: Господи, помилуй.
Дня всього звершеного, святого, мирного і безгрішного у Господа просім.
Лик: Подай, Господи.
Ангела миру, вірного наставника, хоронителя душ і тілес наших у Господа просім.
Лик: Подай, Господи.
Прощення і відпущення гріхів і прогрішень наших у Господа просім.
Лик: Подай, Господи.
Доброго і пожиточного душам нашим і миру для світу у Господа просім.
Лик: Подай, Господи.
Осталий час життя нашого в мирі і покаянні скінчити у Господа просім.
Лик: Подай, Господи.
Християнської кончини життя нашого, безболізної, бездоганної, мирної, і доброго одвіту на страшнім судищі Христовім просім.
Лик: Подай, Господи.
Єдність віри і причастя Святого Духа випросивши, самі себе, і один одного, і все життя наше Христу Богові віддаймо.
Лик: Тобі, Господи.
Ієрей виголошує:
І сподоби нас, Владико, зі сміливістю, неосудно сміти призивати Тебе, небесного Бога Отця, і мовити.
І люди:
Отче наш, Ти, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє, нехай прийде царство Твоє, нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам днесь, і прости нам довги наші, як і ми прощаємо довжникам нашим, і не введи нас у спокусу, але ізбав нас від лукавого.
Ієрей виголошує:
Бо Твоє єсть царство, і сила, і слава, Отця і Сина і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Ієрей: Мир всім.
Лик: І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші Господеві приклоніть.
Лик: Тобі, Господи.
Ієрей тихо:
Боже, Ти все сотворив силою Твоєю, і утвердив вселенну, і прикрасив вінець всього сотвореного Тобою; благослови духовним благословенням цю спільну чашу, яку дається тим, яких Ти об’єднав на спільне життя у подружжі..
Голосно:
Бо благословилося Твоє ім’я і прославилося Твоє царство, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
Тут відбувається обряд спільної чаші і обходу кругом тетраподу, а ієрей або люди співають оці тропарі:
Глас 5: Ісайє, ликуй! Діва мала в утробі і родила Сина Еммануїла, Бога і чоловіка, восток ім’я Йому; Його величаючи, Діву ублажаємо.
Інші, глас 7:
Святії мученики, ви славно страждали і вінчалися, тож моліться до Господа, щоб помилував душі наші.
Слава Тобі, Христе Боже, апостолів похвало і мучеників радосте. Їх проповідь — Тройця єдиносущна.
Тоді, знявши вінець нареченого, ієрей каже:
Возвеличся, женише, як Авраам, і благословися, як Ісаак, і умножся, як Яків, пробуваючи в мирі і сповняючи в правді заповіді Божі.
Коли знімає вінець нареченої, каже:
І ти, невісто, возвеличся, як Сара, і возвеселися, як Ревека, і умножся, як Рахиль, втішаючися своїм мужем, придержуючись меж закону, бо так зволив Бог.
Диякон: Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Ієрей молиться:
Боже, Боже наш, Ти прийшов в Кану Галилейську і подружжя там благословив, благослови ж рабів Твоїх оцих, що з волі Твоєї з’єдналися у спільноту подружжя. Благослови їхні входи й ісходи: умнож у добрі життя їх, прийми вінці їх у царстві Твоїм, зберігаючи їх чистими, непорочними і бездоганними, на віки віків.
Лик: Амінь.
Ієрей: Мир всім.
Лик: І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші Господеві приклоніть.
Лик: Тобі, Господи.
Ієрей молиться:
Отець, Син, і Святий Дух, всесвята, єдиносущна і живоначальна Тройця, єдине божество і царство, нехай благословить вас і нехай дасть вам довге життя, радість у дітях, успіх у житті і вірі, і нехай сповнить вас усяких дібр на землі, нехай сподобить вас і добра обіцяні приймати, молитвами святої Богородиці і всіх святих.
Лик: Амінь.
Ієрей чинить відпуст:
Диякон: Премудрість.
Лик: Чеснішу від херувимів і незрівнянно славнішу від серафимів, що без зотління Бога Слово породила, сущу Богородицю, тебе величаємо.
Ієрей: Слава Тобі, Христе Боже, уповання наше, слава Тобі.
Лик: Слава Отцю, i Сину, i Святому Духовi, нинi i повсякчас, i на вiки вiкiв. Амiнь. Господи, помилуй. (3) Благослови.
Ієрей чинить відпуст:
Христос, істинний Бог наш, що в Кані Галилейській пришестям своїм цінність подружжя показав, молитвами пречистої своєї Матері, святих славних і всехвальних апостолів, святих Богом вінчаних царів і рівноапостольних Константина й Олени, святого великомученика Прокопія, і всіх святих, помилує і спасе нас як благий і чоловіколюбець.
Лик: Амінь.

Немає коментарів:

Дописати коментар