середу, 28 листопада 2012 р.

ЧИН ПОХОРОНУ УСОПШИХ У СВІТЛИЙ ТИЖДЕНЬ


ЧИН ПОХОРОНУ УСОПШИХ У
СВІТЛИЙ ТИЖДЕНЬ
Ієрей приходить у дім, де лежить тіло умерлого, одягає на себе єпитрахиль і фелон і, покадивши тіло, починає, як звичайно:
Благословен Бог наш завжди, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
І ієрей співає тропар, на глас 5:
Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав, і тим, що в гробах, життя дарував. (3)
І лик відповідає: Христос воскрес із мертвих: (3)
Тоді ієрей говорить звичайні стихи:
Стих 1: Нехай воскресне Бог і розбіжаться вороги Його, і нехай тікають від лиця Його ті, що ненавидять Його.
Лик: Христос воскрес:
Стих 2: Як іщезає дим, нехай іщезнуть, як тане віск від лиця вогню.
Лик: Христос воскрес:
Стих 3: Так нехай погибнуть грішники від лиця Божого, а праведники нехай возвеселяться.
Лик: Христос воскрес:
Стих 4: Це день, що його створив Господь, возрадуємся і возвеселімся в нім.
Лик: Христос воскрес:
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові.
Лик: Христос воскрес:
І нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь
Лик: Христос воскрес:
Тоді ієрей: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав.
Лик: І тим, що в гробах, життя дарував.
Коли співаються ці тропарі, ієрей кропить свяченою водою тіло умерлого і домовину його назовні і всередині. Тоді тіло вкладають до домовини. По закінченні співу диякон виголошує єктенію:
Помилуй нас, Боже, по великій милості Твоїй, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Лик: Господи, помилуй. (3)
Ще молимось за упокій душі усопшого раба Божого ім’ярек, і щоб проститися йому всякому прогрішенню, вольному і невольному.
Лик: Господи, помилуй. (3)
Щоб Господь Бог оселив душу його, де праведні спочивають.
Лик: Господи, помилуй. (3)
Милости Божої, царства небесного і відпущення гріхів його у Христа, безсмертного царя і Бога нашого, просім.
Лик: Подай, Господи.
Диякон: Господу помолімся.
Лик: Господи, помилуй.
Ієрей говорить оцю молитву:
Боже духів і всякої плоти, Ти смерть подолав і диявола знищив, і життя світові Твоєму дарував — сам, Господи, упокой душу усопшого раба Твого ім’ярек, на місці світлім, на місці квітучім, на місці спокійнім, звідки втекла болізнь, печаль і зітхання; всяке прогрішення, вчинене ним словом, або ділом, або помислом, як благий і чоловіколюбець Бог прости, бо немає чоловіка, що жив би, а не згрішив; Ти бо один без гріха, правда Твоя — правда вовіки, і слово Твоє — істина.
Виголос:
Бо Ти є воскресення і життя і упокій усопшого раба Твого ім’ярек, Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо з безначальним Твоїм Отцем і пресвятим і благим і животворящим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків.
Лик: Амінь.
По виголосі:
Воскресення Христове бачивши, поклонімся святому Господу Ісусу, єдиному безгрішному. Хресту Твоєму поклоняємося, Христе, і святеє воскресення Твоє оспівуємо і славимо; Ти бо єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо, ім’я Твоє іменуємо. Прийдіть, усі вірні, поклонімся святому Христовому воскресенню, ось бо прийшла через хрест радість усьому світові. Повсякчас благословляючи Господа, оспівуємо воскресення Його, бо, перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть розрушив.
І, взявши тіло померлого, відходять до церкви. Попереду йдуть ієреї, диякони і ввесь клир, а миряни йдуть за тілом. Служачі і співці співають: Христос воскрес: Увійшовши до церкви, зачинають канон Пасхи, глас 1, по уставу.
Або:
Починають канон Пасхи по порядку, скільки схочуть, аж до церкви. В церкві ж, поставивши тіло, доспівують зачатий канон, а ієреї обкаджують мощі по чину звичайно.
Пісня 1
Ірмос: Воскресення день, просвітімся, люди: Пасха, Господня Пасха, від смерти бо до жизні, і від землі до небес Христос Бог нас перевів, побідну пісню співаємо.
Приспів: Христос воскрес із мертвих.
Очистьмо почуття і побачимо Христа, неприступним світлом воскресення сяючого, і щоб ясно почули, як каже: радуйтеся — побідну пісню співаємо.
Небеса ото достойно нехай веселяться, земля ж нехай радується, нехай празнує і світ, видимий увесь і невидимий, бо Христос возстав, радість вічна.
Пісня 3
Ірмос: Прийдіть, пиймо пиття нове, що не з каменя неплідного чудом явлене, але нетління істочник, що із гробу, наче дощ, видало Христа, — в ньому ми утверджуємося.
Нині все наповнилося світлом, і небо, і земля, і глибини підземні, нехай же празнує вся твар возстання Христове, в якому утверджується.
Вчора я був погребаний з Тобою, Христе, возстаю днесь з Тобою воскреслим, вчора розп’ятий був я з Тобою, сам мене спрослав, Спасе, у царстві Твоїм.
Також єктенія з молитвою, дивись с. 134.
І виголос:
Бо Ти є воскресення і життя:
Іпакой, глас 4:
Попередивши ранок ті, що були з Марією, і знайшовши камінь, відвалений від гробу, почули від ангела: чому шукаєте як людину того, хто є в світлі присносущному; видите гробні пелени — біжіть і світові проповідуйте, що возстав Господь, що умертвив смерть, Він бо є Син Бога, що спасає рід людський.
Пісня 4
Ірмос: На божественній стражі богогласний Аввакум нехай стане з нами, і покаже світоносного ангела, що ясно говорить: днесь спасення світові, бо воскрес Христос як всесильний.
Як мужеський пол, що отворив дівичу утробу, явився Христос, і як чоловік Агнцем назвався, і непорочним, бо не зазнав скверни, наша Пасха, і як Бог істинний звершеним зветься.
Богоотець же Давид перед отіненим ковчегом танцював іграючи, люди ж Божі святії, здійснення прообразів бачивши, веселімся побожно, бо воскрес Христос, як всесильний.
Пісня 5
Ірмос: Раннім ранком линьмо, і замість мира пісню принесім Владиці, і побачим Христа, сонце правди, що всім життя засвічує.
Безмірне твоє милосердя бачивши, адовими узами зв’язані, до світла йшли, Христе, веселими ногами, Пасху хвалячи вічную.
Приступім, свіченосці, до Христа, що як жених ісходить із гробу, і разом святкуймо світлопразничними відправами Пасху Божу спасительну.
Пісня 6
Ірмос: Зійшов Ти з глибини землі і сокрушив Ти вереї вічні, що держали зв’язаних, Христе, і тридневний, як із кита Йона, воскрес єси із гробу.
Зберіг Ти цілими печаті, Христе, воскрес єси із гробу, ключі діви не порушивши в різдві Твоїм, і отворив Ти нам райські двері.
Спасе мій, живе і нежертвенне заколення, як Бог сам себе волею привів до Отця, разом воскресив єси всеродного Адама, воскресши із гробу.
Також єктенія звичайна з молитвою, дивись с. 134.
І виголос:
Бо Ти є воскресення і життя:
Тоді кондак, глас 8:
Зі святими упокой, Христе, душу раба Твого, де немає болізни, ні печалі, ні зітхання, але життя безконечне.
Ікос:
Сам один єси безсмертний, що сотворив і збудував чоловіка, а ми, земні, з землі утворені і в тую ж землю підемо, бо так звелів Ти, що утворив мене і сказав мені: що — земля єси і в землю відійдеш, куди всі ми, люди, підемо з надгробним риданням, співаючи пісню: алилуя.
А замість Трисвятого:
Ви, що в Христа хрестилися, в Христа зодягнулися. Алилуя.
Апостол у Діяннях, що був того дня.

В середу Світлого Тижня
Прокімен: глас 4: Пом’яну ім’я Твоє у всякім роді і роді.
Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє.
Апостол в Діяннях, зач. 5.
В ті дні сказав Петро до людей: Мужі ізраїльські, послухайте цих слів: Ісуса Назорея, мужа, якого засвідчив Бог у вас силами й чудами і знаменнями, що їх сотворив Бог через Нього посеред вас, як і самі знаєте: Цього, виданого визначеною постановою і передбаченням Божим, ви взяли і, руками беззаконних пригвоздивши, убили. Його Бог воскресив, розрішивши болізні смерти, бо неможливо було, щоб вона держала Його. Давид бо говорить про Нього: Я бачив Господа передо мною завжди, бо Він праворуч мене, щоб я не захитався. Ради цього возвеселилося серце моє і возрадувався язик мій, ще й плоть моя відпочине в надії. Бо не оставиш душі моєї в аді і не даси преподобному Твоєму видіти зотління. Сказав Ти мені дороги життя, сповниш мене радістю перед лицем Твоїм. Мужі, брати, нехай буде вільно сміло сказати вам про патріярха Давида, що помер і був похований, і гріб його є у нас аж по цей день. Бувши, отже, пророком і відаючи, що Бог клятвою поклявся йому, з плода його бедра по плоті воздвигнути Христа і посадити Його на престолі його, він, передвидівши, говорив про воскресення Христове, що не зосталася душа Його в аді, ні плоть Його не бачила зотління. Цього Ісуса воскресив Бог, йому ж ми є свідками. Десницею, отже, Божою Він вознісся і, прийнявши від Отця обітування Святого Духа, вилив його, що й ви нині бачите і чуєте. Давид бо зійшов на небеса, сам же він говорить: Сказав Господь Господеві моєму: сиди праворуч мене, поки не положу ворогів Твоїх підніжжям ніг твоїх. Нехай, отже, твердо знає ввесь дім Ізраїлів, що і Господом і Христом Його Бог учинив, отого Ісуса, якого ви розп’яли.
Алилуя, глас 2:
Величає душа моя Господа, і возрадувався дух мій у Бозі Спасі моїм.
Стих: Бо споглянув на смирення раби своєї, ось бо віднині блаженною величатимуть мене всі роди.

Євангеліє воскресне перше, від Матея, зач. 116.
В той час одинадцять учеників ішли в Галилею, на гору, куди повелів їм Ісус. І увидівши Його, поклонилися йому, а деякі усумнилися. І приступивши, Ісус рік їм, кажучи. Дана мені всяка власть на небі і на землі. Ідіть, навчайте всі народи, хрестячи їх во ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати те все, що я заповідав вам. І ось я з вами єсьм по всі дні до скінчення віку. Амінь.
А по тім:
Воскресення Христове бачивши, поклонімся святому Господу Ісусу, єдиному безгрішному. Хресту Твоєму поклоняємося, Христе, і святеє воскресення Твоє оспівуємо і славимо. Ти бо єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо, ім’я Твоє іменуємо. Прийдіть, усі вірні, поклонімся святому Христовому воскресенню, ось бо прийшла через хрест радість усьому світові. Повсякчас благословляючи Господа, оспівуємо воскресення Його, бо перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть розрушив.
І: Воскрес Ісус із гробу, як і провістив, подав нам життя вічне і велику милість.
Пісня 7
Ірмос: Той, що отроків з печі ізбавив, ставши чоловіком, страждає як смертний і стражданням зодягає смертне в красу нетління, один благословенний Бог Отців і препрославлений.
Жінки богомудрі з миром слідом за Тобою поспішали і Тебе як мертвого зі сльозами шукали, радіючи, поклонилися живому Богові і Пасху таїнственну ученикам Твоїм, Христе, благовістили.
Смерти празнуємо умертвлення, аду зруйновання, іншого життя вічного начало і, радіючи, оспівуємо виновного, єдиного благословенного отців Бога і препрославленого.
Як воістину священна і преурочиста оця спасительна ніч і світлозоряна, світлосяйного дня як воскресення провісниця, в ній бо безлітне світло із гробу плоттю всім засіяло.
Пісня 8
Ірмос: Цей знаменний і святий день, перший у тижні, Цар і Господь, над празниками празник і над торжествами торжество; в ньому благословім Христа на віки.
Прийдіте, нового виноградного плоду, божественної радости, царства Христового, в урочистий день воскресення причастімся, оспівуючи Його як Бога на віки.
Возведи навкруг очі твої, Сіоне, і глянь: ось бо прийшли до тебе, як богосвітлі світила, від заходу, і півночі, і моря, і сходу, діти твої, в тобі благословляючи Христа на віки.
Троїчний:
Отче Вседержителю, і Слове, і Душе, в трьох особах з’єдинене єство, пресущественне і пребожественне, в Тебе ми хрестилися і Тебе благословимо на всі віки.
Пісня 9
Приспів: Ангел сповіщав благодатній: Чистая Діво, радуйся. І знову кажу: радуйся. Твій Син воскрес тридневний із гробу, і мертвих воздвигнув Він; люди, веселіться.
Ірмос: Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня на тобі возсіяла. Радій нині і веселися, Сіоне. А Ти, Чистая, красуйся, Богородице, возстанням рождення Твого.
О божественний, о любий, о пресолодкий Твій голос, з нами бо необманно обіцяв Ти бути до скінчення віку, Христе, Його ми, вірні, за утвердження надії маючи, радуємося.
О Пасхо велика і найсвятіша, Христе, о мудросте і Слово Боже, і сило, подавай нам тісніше з’єднатися з Тобою в невечерній день царства Твого.
Ексапостиларій:
Плоттю заснув як мертвий, царю і Господи, тридневний воскрес єси, Адама воздвиг із тлі, і знищив смерть, Пасха нетлінна, світу спасення. (Це співається двічі.)
Після цього співаємо:
Благословен єси, Господи, навчи мене оправдань Твоїх.
Ангельський собор здивувався, як побачив, що Тебе до мертвих залічено, і що Ти, Спасе, смертну силу розорив і з собою Адама воздвиг, і з аду всіх визволив.
Благословен єси, Господи:
Нащо миро ви, учениці, з жалібними сльозами змішуєте? Сіяючий у гробі ангел мироносицям сповіщав: видите ви гріб і зрозумійте, Спас бо воскрес із гробу.
Благословен єси, Господи:
Дуже рано мироносиці поспішали до гробу Твого, ридаючи, але став перед ними ангел і прорік: час ридання минувся, не плачте, а воскресення апостолам сповістіть.
Благословен єси, Господи:
Мироносиці-жінки, з миром прийшовши до гробу Твого, Спасе, ридали, ангел же до них промовив, кажучи: Чому живого між мертвими собі уявляєте? Бо як Бог воскрес із гробу.
Слава:
Поклонімся Отцю, і Його Синові, і Святому Духові, святій Тройці, в єдиній сущності, зі серафимами взиваючи: свят, свят, свят єси, Господи.
І нині:
Життєдавця родивши, ти, Діво, із гріха Адама ізбавила, а радість Єві, замість печалі, подала єси, а тих, що відпали від життя, направив до нього Той, Хто з тебе воплотився, Бог і чоловік.
Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі, Боже. (3)
Тоді стихири Пасхи:
Стих: Нехай воскресне Бог і розбіжаться вороги Його:
Пасха священная нам днесь із’явилася, Пасха нова, святая, Пасха таїнственна, Пасха всечесна, Пасха Христос ізбавитель, Пасха непорочная, Пасха велика, Пасха вірних, Пасха, що двері райськії нам відкриває, Пасха, що освячує всіх вірних.
Стих: Як іщезає дим, нехай іщезнуть:
Прийдіте від видіння, жінки благовісниці, і Сіонові скажіте: Прийми від нас радісні благовіщення воскресення Христового. Красуйся, ликуй і радуйся, Єрусалиме, царя Христа узрівши, що як жених із гробу виходить.
Стих: Так нехай погибнуть грішники від лиця Божого, а праведники нехай возвеселяться:
Мироносиці жінки, раннім ранком станувши перед гробом життєдавця, зустріли ангела, що сидів на камені, а він провістив їм і так мовив: Чому шукаєте живого між мертвими, чому оплакуєте нетлінного у тлінні? Ідіть і проповідуйте ученикам Його.
Стих: Це день, що його створив Господь, возрадуємся і возвеселімся в нім:
Пасха красна, Пасха Господня, Пасха, Пасха всечесная нам засіяла, Пасха, радісно друг друга обіймім, о Пасха ізбавлення від скорби, бо з гробу днесь, наче з світлиці, засіяв Христос і жінок радістю наповнив, мовлячи: проповідуйте апостолам.
Слава, і нині: глас 5:
Воскресення день, і просвітімся торжеством, і друг друга обіймім. Промовмо, браття, і тим, що ненавидять нас, простім усе з воскресенням, і так заспіваймо: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав, і тим, що в гробах, життя дарував.
Також: Христос воскрес: (3)
Коли співають ці стихири, відбувається за звичаєм цілування померлого, з привітом: Христос воскрес. А по стихирах звичайна єктенія за померлих з молитвою, яку голосно читає архиєрей або ієрей близько мощів, дивись с. 134.
І виголошує:
Бо Ти є воскресення і життя:
І слідує пасхальний відпуст мертвим:
Христос, що воскрес із мертвих, смертю смерть подолав, і тим, що в гробах, життя дарував, істинний Бог наш, молитвами пречистої своєї Матері, і всіх святих своїх, душу раба свого ім’ярек, що переставився від нас, в оселях святих оселить і до праведних причислить, і нас помилує і спасе як благий і чоловіколюбець.
Тоді прощальна молитва:
Господь Ісус Христос Бог наш, що святим своїм ученикам і апостолам дав божественні заповіді в’язати і розрішати гріхи падших, а від них також і ми прийняли повинність те саме творити, нехай простить тобі, духовне чадо, якщо ти щось учинив у нинішньому віці, вольне чи невольне, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Відходимо до гробу, несучи тіло померлого на погребення. Ієрей із усім клиром іде перед мощами. По дорозі співають: Христос воскрес. Хоронять померлого з благодаренням і радістю, все діючи і мовлячи:
Господня земля, і повнота її, вселенна, і всі, що живуть на ній.
Співають тропар на глас 8:
Земле, розступися, і прийми із тебе передше Божою рукою сотвореного, що знову повертається до тебе, що його породила: те, що було образ, Творець прийняв, а ти прийми тіло твоє.

На похороні від неділі Томиної аж до Христового Вознесення співаємо: Благословен Бог наш: Христос воскрес: тричі, тоді Трисвяте і інше.
Замість Чеснішу від херувимів: перед відпустом говоримо: Світися: А все інше як на звичайному похороні.

Немає коментарів:

Дописати коментар